Een klassieke marketingcampagne uit de jaren zeventig en tachtig is terug van weggeweest. Pepsi begint vanaf woensdag weer met de Pepsi Challenge. Alleen is-ie nu aangepast aan de socialemediageneratie.
“Welke cola is het lekkerst?” Grote kans dat je die vraag weleens voorbij hebt horen komen, want de Pepsi Challenge behoorde tientallen jaren tot de bekendste reclamecampagnes ter wereld.
Halverwege de zeventiger jaren zagen marketeers van moederbedrijf PepsiCo dat de concurrentie aan het uitlopen was. Daar moest verandering in komen, dus bedachten ze de befaamde Pepsi-test.
Het idee was eenvoudig: mensen worden uitgedaagd om blind twee glazen verschillende cola te proeven. In het ene glas zit Pepsi en in het andere dat van aartsrivaal Coca-Cola. Wat bleek? Meer dan de helft van de proefpersonen wees Pepsi aan als het lekkerste drankje.
Zie bijvoorbeeld het onderstaande filmpje uit 1982.
De campagne bleek een schot in de roos. Eind jaren zeventig lukt het Pepsi zelfs even om de aartsrivaal qua verkoopcijfers voorbij te streven. Dat was het begin van de cola-oorlog. Beide partijen gingen zich in de jaren daarna zoveel mogelijk profileren ten koste van de ander.
Maar hoe werkt zoiets nou eigenlijk? Uit een onderzoek uit 2004 blijkt dat de smaak bij drank vooral 'tussen de oren zit'. Wanneer mensen namelijk weten in welk glas een bepaald merk zit, dan kiest maar liefst 75 procent van de proefpersonen voor Coca-Cola. Het imago van een merk speelt dus een cruciale rol.
Campagne op sociale media
Nu komt de Pepsi-test dus terug, maar wel met een modernere versie. "We hebben het DNA overgenomen van de Pepsi Challenge, maar het aangepast voor een nieuwe generatie", aldus Brad Jakeman, directielid bij PepsiCo tegenover The New York Times. Tijdens deze nieuwe campagne, die een heel jaar moet gaan duren, staan vooral de sociale media centraal.
Het idee van de vernieuwde Pepsi Challange is dat wereldsterren mensen elke maand uitdagen voor een nieuwe opdracht. Want uitdagingen zijn na de Ice Bucket Challenge van vorig jaar natuurlijk helemaal hip. De uitdagingen zijn uiteenlopend, en verschillen ook per land. Een voorbeeld: in India mogen mensen een advertentie ontwerpen die tijdens een belangrijk crickettoernooi gebruikt zal worden.
PepsiCo zet hoog in, want ze hebben al een waslijst met bekende namen weten te strikken. Onder meer tennisster Serena Williams, sprinter Usain Bolt en zanger Usher doen mee.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl